V případě, že jste od nás obdrželi zboží, které není v pořádku – je vadné, poškozené či nefunkční, ozvěte se nám na info@gramino.cz nebo na číslo +420 792 372 934. Také můžete využít reklamační formulář, který naleznete ZDE. Zboží nám na reklamaci dodejte pokud možno čisté a hygienicky nezávadné.
Adresa provozovny:
Gramino s.r.o.
Míru 31
739 61 Třinec
+420 792 372 934
info@gramino.cz
- Kupující je povinen se seznámit s reklamačním řádem a obchodními podmínkami před uzavřením kupní smlouvy a bere na vědomí, že uzavřením smlouvy souhlasí s obchodními podmínkami i reklamačním řádem.
- Reklamační řád je nedílnou součástí obchodních podmínek a vztahuje se pouze na kupujícího, který je spotřebitelem.
- Práva kupujícího vyplývající ze zákona nejsou reklamačním řádem dotčena.
1. Podmínky pro reklamaci
- Je nutné, aby po celou dobu užívání zákazník věnoval dostatečnou pozornost základním pravidlům užívání tohoto zboží. Taky je nutné zvážit všechny faktory nepříznivě ovlivňující plnou funkčnost a životnost výrobku, jako: nadměrnou intenzitu užívání výrobku či užívání výrobku k nevhodnému účelu. Nevhodně zvolený typ, nesprávná velikost, šířka nebo tvar nemůže být důvodem k pozdější reklamaci. Vada, která vznikla neodbornou manipulací nebo neodborným uvedením do provozu, nemůže být důvodem k reklamaci.
- Pravidelná údržba je základním předpokladem zachování dobrého stavu a funkčnosti zboží. Nedostatečná či nesprávná údržba podstatně zkracuje nebo ničí plnou funkčnost a životnost zboží. Dodržujte obalové instrukce či postupy na našich webových stránkách.
- Dobu pro uplatnění reklamace nelze zaměňovat s životností zboží, tj. dobou, po kterou při správném používání a správném ošetřování včetně údržby může zboží vzhledem ke svým vlastnostem, danému účelu a rozdílnosti v intenzitě jeho užívání vydržet. Tím nejsou dotčena práva spotřebitele týkající se odpovědnosti za vady.
2. Jak funguje reklamace
- Práva a povinnosti smluvních stran ohledně práv z vadného plnění se řídí příslušnými obecně závaznými právními předpisy, zejména ustanoveními občanského zákoníku a ustanoveními zákona o ochraně spotřebitele.
- Prodávající odpovídá kupujícímu, že zboží při převzetí nemá vady. Zejména prodávající odpovídá kupujícímu, že v době, kdy kupující zboží převzal, zboží:
- odpovídá ujednanému popisu, druhu a množství, jakož i jakosti, funkčnosti a jiným ujednaným vlastnostem,
- se hodí k účelu, který pro ho kupující požaduje a s nímž kupující souhlasil,
- je dodáno s ujednaným příslušenstvím a pokyny k použití, včetně návodu k montáži nebo instalaci, pokud je ke zboží potřeba.
- Dále prodávající odpovídá za to, že vedle ujednaných vlastností:
- je zboží vhodné k účelu, k němuž se zboží tohoto druhu obvykle používá, i s ohledem na práva třetích osob, právní předpisy, technické normy nebo kodexy chování daného odvětví, pokud takové technické normy nejsou,
- zboží množstvím, jakostí a dalšími vlastnostmi, včetně životnosti, funkčnosti, kompatibility a bezpečnosti odpovídá obvyklým vlastnostem věcí téhož druhu, které může kupující rozumně očekávat, i s ohledem na veřejná prohlášení učiněná prodávajícím nebo jinou osobou v témže smluvním řetězci, zejména reklamou nebo označením,
- je zboží dodáno s příslušenstvím, včetně obalu, a jiných pokynů k použití, které může kupující rozumně očekávat,
- zboží odpovídá jakostí nebo provedením vzorku nebo předloze, které prodávající poskytl před uzavřením kupní smlouvy.
Za poslední čtyři body prodávající neodpovídá v případě, že prodávající kupujícího před uzavřením kupní smlouvy zvlášť upozornil, že se některá vlastnost zboží liší a kupující s tím při uzavírání kupní smlouvy výslovně souhlasil.
- Ustanovení uvedená v tomto článku reklamačního řádu se nepoužijí u zboží prodávaného za nižší cenu na vadu, pro kterou byla nižší cena ujednána, na opotřebení zboží způsobené jeho obvyklým užíváním, u použitého zboží na vadu odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou zboží mělo při převzetí kupujícím, nebo vyplývá-li to z povahy zboží. Pokud kupující kupuje použitou věc, může uplatnit práva z vadného plnění pouze do jednoho roku od převzetí takového zboží.
- Projeví-li se u zakoupeného zboží vada do dvou let od převzetí zboží, má zákazník právo tuto vadu reklamovat. Práva z vadného plnění kupující nemá v případě, že vadu sám způsobil.
- Odpovědnost za vady se nevztahuje na běžné opotřebení. Za vadu nelze považovat změnu stavu výrobku, která vznikla na straně kupujícího v důsledku jeho opotřebení, nesprávného užívání nebo zásahu, nedostatečné nebo nevhodné údržby.
- Projeví-li se vada v průběhu jednoho roku od převzetí, má se za to, že zboží bylo vadné již při převzetí, ledaže to povaha věci nebo vady vylučuje.
- Je-li na prodávaném zboží, na jeho obalu, v návodu připojenému ke zboží nebo v reklamě v souladu s jinými právními předpisy uvedena doba, po kterou lze zboží použít, použijí se ustanovení o záruce za jakost. Zárukou za jakost se prodávající zavazuje, že zboží bude po určitou dobu způsobilé k použití pro obvyklý účel nebo že si zachová obvyklé vlastnosti.
- Prodávající odpovídá také za vadu způsobenou nesprávnou montáží či instalací, kterou podle smlouvy provedl prodávající nebo někdo jiný na jeho odpovědnost.
- V případě, že kupující vytkl vadu oprávněně, dvouletá doba na uplatnění práv z vadného plnění neběží po dobu, kdy kupující nemohl věc používat (např. v rámci reklamačního řízení).
- Nelze uplatňovat nároky z vady zboží, o které kupující věděl před koupí nebo pokud byla z důvodu existence vady poskytnuta sleva z kupní ceny zboží.
- Reklamované zboží by mělo být natolik kompletní, aby prodávající mohl posoudit vadu, a mělo by svým stavem odpovídat obecným zásadám hygieny.
3. Uplatnění práv z vadného plnění
- Právo z odpovědnosti za vady musí být uplatněno do dvou let od převzetí zboží.
- K reklamaci může kupující použít reklamační formulář, jež nalezne ZDE. Uplatnit práva z vadného plnění může kupující například i přes kontaktní e-mailovou adresu info@gramino.cz nebo dopisem na kontaktní adresu Gramino s.r.o., Míru 31, Kanada, 739 61 Třinec.
- Formulář nebo průvodní dopis kupujícího musí obsahovat následující náležitosti:
- kontaktní údaje kupujícího,
- popis závady,
- požadovaný způsob vyřízení reklamace.
- Vadné zboží kupující zašle na kontaktní adresu prodávajícího, pokud nebude ujednáno jinak. Zboží by mělo být zabaleno ve vhodném obalu, aby nedošlo k jeho poškození.
- V případě, že má zboží vadu, může kupující požadovat, aby prodávající takovou vadu odstranil. Na základě volby může kupující požadovat:
- dodání nové věci bez vady, nebo
- opravu věci,
- ledaže bude pro prodávajícího kupujícím zvolený způsob odstranění vady nemožný, nebo ve srovnání druhým možným nepřiměřeně nákladný. V tomto případě může prodávající odmítnout vadu odstranit, a to zejména s ohledem na její význam a hodnotu, kterou by zboží mělo bez vady.
- V následujících případech pak může kupující požadovat přiměřenou slevu nebo odstoupit od kupní smlouvy:
- Když prodávající odmítl vadu odstranit nebo ji neodstranil v přiměřené době po jejím vytknutí, tak aby kupujícímu nezpůsobil značné obtíže,
- pokud se vada projeví opakovaně,
- když je vada podstatným porušením kupní smlouvy,
- pokud je z prohlášení prodávajícího nebo z okolností zjevné, že vadu prodávající neodstraní v přiměřené době nebo bez značných obtíží pro kupujícího.
- Odstoupit od kupní smlouvy však kupující nemůže, pokud by vada nebyla významná.
- Konkrétní práva z vad je třeba vytknout přímo prodávajícímu. Je-li ale k opravě určen někdo jiný (například servis), kdo je k dispozici v okolí kupujícího nebo v místě, které je kupujícímu blíže, je kupující oprávněn vytknout vadu tomu, kdo je určen k provedení opravy.
4. Vyřízení reklamace
- Není-li nikoho jiného (např. servisu), musí prodávající reklamaci přijmout v kterékoliv provozovně, kde je to možné s ohledem na sortiment prodávaného zboží, popřípadě i v sídle prodávajícího.
- Po uplatnění reklamace bude kupujícímu vydáno elektronické potvrzení. V něm je uvedeno datum uplatnění reklamace kupujícím, její obsah, požadovaný způsob vyřízení reklamace a kontaktní údaje kupujícího, aby bylo možné kupujícího informovat o vyřízení reklamace.
- Reklamace včetně odstranění vady bude vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. V případě nedodržení 30denní lhůty pro vyřízení reklamace má kupující právo odstoupit od kupní smlouvy nebo požadovat přiměřenou slevu.
- Po vyřízení reklamace vydá prodávající kupujícímu elektronické potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, dále též potvrzení o provedení opravy, popřípadě písemné potvrzení o zamítnutí reklamace.
- Kupující má právo na úhradu účelně vynaložených nákladů na uplatnění reklamace, přičemž tyto náklady jsou chápány jako nejnižší možné. O proplacení nákladů musí kupující prodávajícího požádat nejpozději do jednoho měsíce od konce lhůty pro vytknutí vady, jinak prodávající nemusí tyto náklady kupujícímu přiznat.
- Než je zboží poprvé použito, je kupující povinen prostudovat návod k použití, pokud ho prodávající zaslal buďto elektronicky, nebo spolu se zbožím, a těmito informacemi se musí kupující řídit. V opačném případě se kupující vystavuje nebezpečí, že zboží bude užíváno nesprávným způsobem, čímž dojde k jeho poškození a vzniklá vada nebude moci být kupujícím uplatněna v rámci plynoucího z odpovědnosti za vadu prodávajícího.
Tento reklamační řád je účinný od 17. 4. 2024.
Dřívější znění reklamačního řádu naleznete ZDE.